Test af Zeiss SFL 10x40

Casper har lånt Zeiss Victory SFL 10x40 med endnu en gang - Denne gang til Pyrenæerne, hvor han jagtede synet af den store lammegrib.

Casper tester Zeiss SFL i Frankrig

God ost og vandring med lammegrib.

“Sir your bag is in Munich”. Min taske er I München, og jeg står lige nu i Toulouse og er på vej op i Pyrenæerne på en forlænget weekend tur. Shit man, mit teleskop ligger i min taske sammen med alt mit tøj, vandrestøvler og regnjakke m.m. Heldigvis havde jeg pakket min lille super handy Zeiss Victory SFL 10x40 i håndbagagen. Så der er ingen grund til at græde over spilt mælk. Vi fik hurtig udfyldt en mistet bagage seddel, og så fandt vi vores lejebil og afsted gik det mod Pyrenæerne.

Zeiss SFL 10x40

Magisk hus, men hvor lå det?

Turen jeg denne gang var på, var min 50 års fødselsdagsgave fra min søster.

En forlænget weekend i Pyrenæerne, med vandring og fuglekiggeri efter primært lammegrib og murløber. Turen væk fra Toulouse gik fint og allerede efter 1 time, begyndte landskabet at ændre karakter med smukke frodige bjerge. Ind imellem var der lidt sorte og røde glenter som hang og gled rundt over motorvejen. Jeg så flere storkeredder.

Min søster havde fået adressen og lidt vejbeskrivelse, så efter vi havde fyldt bilen med lækre tomater, franske oste og god rødvin kørte vi for alvor op i bjergene hvor vi skulle finde vores hytte. Hytten ejes af gode venner af familien, som havde lånt os den til denne weekend. Men selvom vi havde fået gode beskrivelser, endte vi første gang vi kørte op af bjerget helt oppe ved bjergpasset Col de Port som har været med i Le Tour. Hurtigt fandt vi ud af at vi havde kørt for langt. Så kørte vi ned af bjerget, og kiggede meget grundigt efter huset. Men hvor lå det magiske hus, vi kunne ikke finde det. Jeg satte mig for at finde det på kortet, via et link til netop huset, og på magisk vis, fik jeg et link til Google hvor jeg kunne se husets placering, nu viste jeg hvor huset lå. Vi vendte hurtigt bilen, kørte op ad igen, og vupti vi fandt huset.

Der var omkring 50 meter stejlt nedad til huset, poolen kunne vi se bag et smukt grønt levende hegn, og nu åbenbarede huset og den magiske udsigt sig. Et smukt, magisk, stenhus, bygget i ren fransk bondehusstil lå lige foran os. Kæmpe store skodder og smukke enorme trædøre lukkede huset af for omverdenen. Da vi kom ind i huset, startede jeg med at åbne vinduerne og få alle skoderne åbnet. Her duftede af lavendler og krydderurter, bierne summede og da jeg endte på terrassen foran huset, ned mod dalen og de store bjerge overfor var det ja bjergtagende.

Hold nu fast et fedt hus og en vild lækker beliggenhed. Jeg fandt hurtigt Zeiss’en frem og gik på opdagelse i den vilde jungle af en have. Der var masser af fugle. Jeg fandt hurtigt et par munk, både han og hun med henholdsvis sort og brunrød hætte. Jeg fandt både grønspætte, sortspætte og mellemflagspætte. Over mig kom en rød glente svævende sammen med både en håndfuld klippesvaler og flere store grupper af landsvaler, som virkede som om de var på vej sydover.

Jeg tjekkede alle bjergtoppe for gribbe og ørne, men da vi var lidt sent på den, 18.20 var der ingen gribbe eller ørne på vingerne. Efter aftensmaden begyndte flere natugler at tude nede i dalen. Perfekt måde at afslutte en god dag på.

Zeiss SFL 10x40

Små hårnåle sving og en vidunderlig bjergby

Planene for fredag var at vandre lidt oppe ved Col de Port og herefter køre til Saint-Giron som er en smuk og hyggelig bjergby. Fra den vidunderligt beliggende p-plads ved Col de Port, gik vi op igennem skoven. Der en anelse fugletomt lige udover et par gærdeværlinger, lidt bogfinker og omkring 10-12 hvepsevåger som var på træk sydover. Der var flere spor i skoven efter sortspætte, men jeg fandt ingen. Kiggede også efter nøddekrige, som jeg dog heller ikke fandt.

Vel nede fra skoven og bjerget fik vi os en herlig kop kaffe med den vidunderlige udsigt ud over bjergene og en hel del trækkende rovfugle. Der var både rørhøg, sort glente, rød glente og både musvåge og hvepsevåge. Men stadigvæk ingen gribbe. Vi kørte en lille hyggetur ned igennem dalen, hvor en lille flod gennemløb dalen. Flere steder løb der silkehejrer og bjergvipstjerter rundt. Inde i den hyggelige bjergby Saint-Giron, gennemløb floden byen. Flere steder med en række utrolig smukke og hyggelige broer, med huse helt ud til floden, virkelig charmerende. I floden her var der ligeledes bjergvipstjerter og silkehejrer mens et par sorte glenter fløj over for og se om der skulle være lidt gode snacks.

På vej hjem handlede vi baguettes, ost  og frugt og masser af god rødvin, så vi hjemme kunne hygge på terrassen og se og lytte efter fugle. Og mørket havde kun lige sænket sig da den første skovhornugle tudede omkring 500 meter fra terrassen nede i dalen. Flere kom til og vi endte med omkring 3-4 skovhornugler og et par natugler samt et par flittigt spillende cikader.

Zeiss SFL 10x40

Jagten på Lammegrib - europas vildeste rovfugl.

Lørdag planlage vi en vandretur til det lidt højere liggende les trois signeurs i håbet om at denne dal skulle kunne give os lammegrib. Køre turen tager ca. 1 time fra vores hus. Den sidste halve time op igennem en meget stejl løvskov, med en hel del grønspætter. Vi får parkeret bilen da bjergvejen bliver for stejl, og der er et kæmpe kohegn foran os. Vi bliver enige om at stoppe :-)

På med rygsæk, vand og frokost og så ellers op igennem den smukke dal. Ved bilen er der stadig træer, men vi kan ane stien op igennem den stejle dal til et højt beliggende plateau hvor der ingen træer er. Første mål er plateauet. Lidt bogfinker, løvsangere og mange køer med bjælder på gør turen hyggelig og sjov. Hold nu op de kobjælder er store.

Da vi ankommer til plateauet, møder vi nogle bjergbønner, som er oppe og passe deres får og køer. Vi får en lille snak med dem, og de anbefaler at vi går lidt længere op. Det gør vi, faktisk helt op til toppen af bjergkammen. Turen derop og ned viser sig at blive helt magisk.

Halvvejs spiser vi frokost med et væld af rovfugle over os. Trækkende sorte glenter og hvepsevåger samt 10-15 tårnfalke som ligger og svæver rundt igennem dalen. Pludselig får jeg øje på en stor gruppe store rovfugle…..og jeg råber “Gåsegrib”.

Ca 25 gåsegribbe kommer svævende i høj højde hen over os.

De kæmpe store fugle glider hen over os, uden at bevæge vingerne en eneste gang. Yeah så fedt.

Efter frokosten beslutter vi os for, at gå helt til tops af bjerget, både fordi vi gerne vil bestige det smukke bjerg, men også for at få muligheden for at kigge henover toppene og måske at kunne være heldig at spotte en lammegrib. Turen den sidste kilometer er hård, men føj for en vidunderlig udsigt på toppen. Det 1 meter høje græs svejer i vinden og udsigten er helt vild. Omkring 50 gåsegribbe mere glider hen over os, men stadig ikke skyggen af lammegribben som skulle yngle i netop dette område.

Vi sidder på toppen i omkring 20 minutter og spejder intenst ud over bjergetoppene. Kikkerten er fænomenal til med sit helt klare og skarpe lys at finde de små sorte rovfugle silhuetter. Desværre ikke nogen med en lang kilet hale. Vi går stille nedover, ned mod plateauet. Omkring ved hver 100 meter vender jeg mig om og kigger rundt, for at holde øje med om der skulle dukke en lammegrib op.

Pludselig opdager jeg en hastigt jagende vandrefalk oppe på bjergkammen, den jagter både tårnfalke og hvepsevågerne - det ser helt vildt ud. I bedste Maverick stil flyver vandrefalken ind imellem på hovedet - det ser helt vildt ud.

Lidt længere nede, næsten nede ved plateauet, vender jeg mig om igen og hæver kikkerten for at tjekker kanten af bjergtoppene. En stor rovfugl med et orange laksefarvet skær, med sorte overvinger og en ret lang hale flyver ind i kikkertfeltet. Det er en helt adult og vidunderlig smuk lammegrib. Den flyver hurtigt hen over bjergkammen, og jeg råber det til de andre, som når at se den kortvarigt i omkring 1-2 minutter. Herefter glider den over i en anden dal, og den er væk. Men vi så den. Lammegribben er for mig helt magisk og den vildeste rovfugl.

Jeg er helt høj oven på både jagende vandrefalk og synet af den vidunderlige lammegrib, nuøjjj hvor var den stor, smuk og vild. Og ja murløberen, den snupper vi næste gang, for det er godt at have noget til gode. Så gik turen hjemover og i skrivende stund er jeg ved at planlægge næste tur.

Stay tuned.

Tusind tak til Image Foto for lån af en outstanding lækker og handy kikkert.

Konklusion

Min konklusion på den medbragte og testede Zeiss Victory SFL 10x40 er at det er en virkelig lækker og stærk kikkert til prisen. Et kæmpe plus er vægten og dens hurtighed på at stille skarpt. Normalt bruger jeg flere gange om ugen både min Leica 10x42, min håndkikkert gennem mere end 10 år og mit Zeiss harpia 95 teleskop 1 år gammelt.

Dette betyder at jeg er vandt til at kigge og bruge højkvalitets kikkerter og teleskoper.
Med disse nævnte kikkerter in mende samt de mange andre kikkerter jeg har prøvet kan jeg derfor uden tvivl konkludere at den nye lille og særdeles handy Zeiss Victory SFL 10x40 er en virkelig god kikkert.

Zeiss Victory SFL 10x40 er en let, handy og virkelig lækker kikkert, som jeg kun på det varmeste kan anbefale til folk som elsker at se på fugle.

Tilbehør:

Der medfølger taske og rem til kikkerten, samt en mikrofiberklud.

Vægt: 640g
Nærfokus: 1,5 meter

Casper Kjerumgaard

Denne test er lavet af: Casper Kjerumgaard

Jeg blev introduceret til naturen som helt lille af min far, der tog mig og resten af familien med på fantastiske vandreture til Lapland. Det er uden tvivl det bedste jeg har fået med hjemmefra.
Som barn brugte jeg helst min tid på at se på fugle og overnatte i naturen, sammen med Sebastian Klein, som jeg gik i klasse med. Vi cyklede og gik Amager tyndt i jagten på sjældne fugle.

Senere blev fugleturene udvidet med vandreture, langrendsskiløb, fluefiskeri, klatring og mountainbike.

Som voksen bruger jeg min livslange erfaring i naturen som formidler, guide og ikke mindst evig og altid på eventyr efter spændende fugle og magiske øjeblikke.
I kan finde mig på instagram @casperkjerumgaard

I mit arbejdsliv er jeg selvstændig tømrer og influenser, hvor jeg både laver special opgaver som håndværker samt mange forskellige typer indhold for forskellige firmaer og brands som ønsker at bruge mig til forskellige typer SoMe indhold samt film, billedserier og artikler i ind og udland og ind imellem lidt TV i ny og næ.

Produkter nævnt i testen

Her finder du links til de produkter, der nævnes i denne test. Der tages forbehold for produkter, der ikke føres i butikken, samt evt. udgåede varer.